Conditioning – Part 4 – Variables Availability

Nell’articolo precedente abbiamo preso visione di come approcciarci al condizionamento della reazione agli stimoli. Vi ricordo che ogni parte del condizionamento sfuma nell’altra, avremo quindi bisogno di un costante miglioramento della memoria muscolare e di un costante e progressivo allenamento degli stimoli.

Raggiunto un livello in cui il praticante mostra di aver inserito nel suo repertorio di azioni la reazione agli stimoli “base” possiamo passare alla fase successiva, come riusciamo però a intendere che il praticante è a questo livello?
Lo sparring è un ottimo strumento di analisi ed auto-analisi. Sia lo sparring con protezioni minime (maschera e guanti) che quello con protezioni complete (ad un’intensità media) sono utilissimi per capire se lo schermidore ha assorbito la reazione agli stimoli che noi riteniamo fondamentali (possono essere 3 o 4 reazioni a 3 o 4 azioni che creano il fondamento del sistema, ad esempio). Per avere un feedback migliore, è utile mischiare azioni meno canoniche (di un livello più avanzato) con azioni semplici e dirette che arrivino direttamente dagli esercizi base precedentemente praticati.  Questo aiuta il praticante ad inserire “l’ordine” che già conosce nel “caos” di ciò che per lui è ancora da comprendere o scoprire.

Una volta che l’allievo giunge a questo punto, oltre ad apprendere lentamente nuove azioni (o varianti delle precedenti) va posto davanti ad esercizi sempre più complessi che riguardino le azioni che già conosce. Questi esercizi dovrebbero avere tre obiettivi principali:

Adattamento della forma: Il praticante deve adattare la forma base delle sue azioni alle “micro-variabili” che gli vengono poste davanti, lunghezza dell’arma, altezza dell’avversario, forma dell’azione avversaria, ritmo dell’azione ecc ecc.

Contestualizzazione: Tramite l’apprendimento delle nuove variabili l’allievo sarà incentivato a comprendere quando la finestra di opportunità per l’esecuzione di una tecnica è ancora aperta o meno. Aiutando quindi a creare (consciamente o meno) dei “diagrammi di flusso”.

Improvvisazione: Il praticante impara ad usare le variabili di forma apprese in nuove situazioni non ancora osservate in esercizio. Questo è un tratto che denota enorme esperienza alle spalle.

L’aumento delle variabili negli esercizi di coppia, siano esse di forma, misura, tattiche o di qualsiasi altro genere farà si che il praticante progredisca e sia pronto ad un numero maggiore di variabili.

Federico Malagutti

fb5

English:
In the previous article we have seen how to approach the conditioning of the reaction to stimuli. I remind you that every part of the conditioning we have seen fades into the others, so we will need a constant improvement of the muscle memory and a constant and progressive training of the basic stimuli.

Having reached a level where the practitioner shows that he has inserted in his repertoire of actions the reaction to the “basic” stimuli we can move on to the next phase, but first: How do we manage to understand that the practitioner is at this level?

The sparring is an excellent tool for analysis and self-analysis. Both the sparring with minimal protections (mask and gloves) and the one with complete protections (at an average intensity) are very useful to understand if the fencer absorbed the reaction to the stimuli that we consider fundamental (This basic stimuli can be 3 or 4 reactions to 3 or 4 actions that create the foundation of the system, for example). To get better feedback, it is useful (for the one who tests the parthner/student)to mix less canonical actions (of a more advanced level) with simple and direct actions that arrive directly from the previously practiced basic exercises. This helps the practitioner to insert the “order” that he already knows in the “chaos” of what is still to be understood or discovered for him.

Once the student reaches this point, in addition to slowly learning new actions (or variations of the previous ones) he / she must be placed in front of more and more complex exercises concerning the actions he / she already knows. These exercises should have three main objectives:

Adaptation of the form: The practitioner must adapt the basic form of his actions to the “micro-variables” that are placed in front of him, the length of the weapon, the height of the opponent, the form of the opposing action, the rhythm of the action, etc.

Contextualization: Through the learning of the new variables the student will be encouraged to understand when the window of opportunity for the execution of a technique is still open or not. Therefore helping to create (consciously or not) “flow diagrams”.

Improvisation: The practitioner learns to use the form variables learned in new situations not yet observed in practice. This is a trait that denotes huge experience behind it and it always comes after the first two points.

The increase of the variables in the couple exercises, be they of form, measure, tactics or any other kind will cause the practitioner to progress and be ready to a greater number of variables.

F. Malagutti

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2 Responses to Conditioning – Part 4 – Variables Availability

  1. Adriana Keller says:

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